Het belang van big data voor precisie-oncologie

Waar/Wanneer? - Taal voordracht - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

donderdag 1 juni 2017 - 19u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 2e verdieping - Aud.A2

Taal voordracht

Voordracht

Prof.dr. Kathleen MarchalDepartment of Plant Biotechnology and Bioinformatics - Bioinformatics and Systems Biology

Precisie oncologie heeft als doel om voor een patiënt de meest optimale therapie te bepalen aan de hand van de karakteristieken van zijn tumorgenoom. Het principe lijkt eenvoudig maar achterhalen welke eigenschappen van het tumorgenoom bepalend zijn voor therapierespons is niet eenvoudig.

Met moderne sequeneringstechnieken is het tegenwoordig mogelijk om voor grote cohorten van klinisch goed gedefinieerde tumoren, de genoomsequenties en gerelateerde moleculaire datasets op een relatief kost-efficiënte manier te genereren. De correcte integratie van dergelijke data is de sleutel tot precisie-oncologie maar vereist innovatieve analysetechnieken. Deze technieken dienen rekening te houden met de biologische karakteristieken van de tumorgenese en met de eigenschappen van de data (big data) om applicatie in een klinische omgeving mogelijk te maken.

Inschrijven?

Vooraf inschrijven is niet nodig. De voordracht is gratis en staat open voor iedereen met een boon voor wetenschappen.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2016-2017.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .