UGent ontvangt awards voor jarenlange inzet in Erasmus Mundus-programma

(27-05-2024) Het Erasmus Mundus-programma bestaat 20 jaar en dat wordt gevierd met een conferentie in Brussel. Tijdens de conferentie ontvangt de UGent ook twee awards.

Erasmus Mundus, onderdeel van Erasmus+, maakt gezamenlijke masterprogramma’s tussen verschillende internationale instellingen voor hoger onderwijs mogelijk. Als student breng je tijdens een Erasmus Mundus-opleiding een periode door aan minstens twee instellingen voor hoger onderwijs in minstens twee verschillende landen, in Europa en/of daarbuiten. Achteraf ontvang je een gezamenlijk internationaal masterdiploma. De UGent biedt momenteel 16 dergelijke opleidingen aan in het Erasmus Mundus-programma, gaande van clinical linguistics en fire safety engineering tot marine biological resources.

De UGent is sinds de start een van de deelnemende instellingen aan Erasmus Mundus en heeft van alle universiteiten in Europa en daarbuiten zelfs het hoogst aantal EU-gefinancierde deelnames in het programma. Als erkenning voor 20 jaar institutioneel engagement ontvangt de UGent samen met negen andere universiteiten vanwege de Europese Unie een award op de viering van 20 jaar Erasmus Mundus. Een tweede award voor onze universiteit gaat naar de International Master of Science in Rural Development (IMRD) als één van de vijf langstlopende Erasmus Mundus masters. De International Master of Science in Rural Development wordt sinds de start van Erasmus Mundus aan de UGent gecoördineerd. Ook de European Master in Clinical Linguistics (EMCL), waar de UGent sinds drie jaar aan meewerkt, behoort tot de categorie van langstlopende Erasmus Mundus masters en kreeg een award.

Met het Erasmus Mundus-programma beoogt de EU de internationale samenwerking in het hoger onderwijs te bevorderen en de wereldwijde aantrekkelijkheid van het Europees studieaanbod te vergroten. Voor Universiteit Gent is het een belangrijk element in haar onderwijsinternationalisering, met name door innovatie van het onderwijsaanbod en de uitbouw van een omvangrijk internationaal alumni- en partnernetwerk.

De awards aan de UGent worden overhandigd op de conferentie Beyond Borders and Boundaries: 20 years of Erasmus Mundus op 27 en 28 mei in Brussel.