Lezing - De Vierkante Kilometer. Het verborgen verleden van de superdiverse stad

Wat ligt er allemaal op zo’n vierkant kilometertje Gent? Hoe ga je op zoek naar verborgen verhalen? Hoe geraak je voorbij stereotype beeldvorming in superdiversiteit? Hoe creëer je ruimte voor nieuwe narratieven? Sinds 2018 reist historica Tina De Gendt (STAM-Stadsmuseum) de superdiverse wijken af. Samen met buurtbewoners gaat ze in de publieke ruimte op zoek naar verborgen geschiedenissen. Over migratie en verzet, onzichtbare vrouwen en globale bewegingen, over (on)veilige ruimtes en (on)leesbare straten. Elke zoektocht stelt dominante beelden in vraag: over het verleden, heden en toekomst van de stad. Wie vertelt het verhaal en hoe wordt het verteld? In deze lezing legt ze vanuit een specifieke casus (de Wondelgemstraat) haar methode uit.

Deze lezing vindt plaats in het kader van de Jokerweek 2023 ‘Regard’ van de vakgroep Architectuur en Stedenbouw van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur van UGent.

BIO:

Tina De Gendt is historica en auteur. In 2014 verscheen van haar ‘Turkije aan de Leie’ (Lannoo, 2014) over 50 jaar Turkse migratie naar Gent. Dit boek vormde de basis voor tal van migratie-erfgoedprojecten. Ze is een veel gevraagde expert rond migratiegeschiedenis en erfgoed in diversiteit. Sinds 2018 reist ze voor het Gentse Stadsmuseum STAM de superdiverse wijken af op zoek naar verborgen stadsgeschiedenissen in het kader van het project De Vierkante Kilometer. In haar nieuwste boek ‘Ons Gedeeld Verleden’ (Academia Press, 2023) geeft ze een scherp pleidooi voor radicale democratisering van de erfgoedpraktijk in de superdiverse samenleving.

Maandag 27 maart van 18:00 tot 19:30

Geeraard de Duivelsteen, Geraard de Duivelstraat 1, 9000 Gent

Voor wie

Toegankelijk voor iedereen, binnen en buiten UGent.

Contactpersonen

Eef Boeckx (Eef.Boeckx@ugent.be) & Kris Coremans (Kris.Coremans@ugent.be), Vakgroep Architectuur en Stedenbouw, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur