Duurzaam reisbeleid

Wat doet de UGent om de CO2-uitstoot van academische dienstreizen te verminderen? Welke steden zijn gemakkelijk bereikbaar met de trein? En hoe kan je zelf aan de slag? Laat je inspireren!

Zakenreis 2

Duurzaam reisbeleid

De UGent engageert zich om minder, doordachter en duurzamer te vliegen en zo de CO2-uitstoot van haar vliegreizen tegen 2030 met minstens 1/3de te reduceren t.o.v. referentiejaar 2019.

Zakenreis 1

Steden gemakkelijk te doen met de trein

Als we op een bestemming geraken met 8u treinreizen, dan doen we dit. Met deze webtool tonen we welke steden gemakkelijk te bereiken zijn met de trein, hoe je ze boekt, wat de ervaringen zijn van anderen, ...

Treinlanschap

Richtlijnen duurzaam reisbeleid

Om de CO2-uitstoot met 1/3 te minderen tegen 2030 moet waar mogelijk voor de trein ipv voor het vliegtuig gekozen worden, maar moet ook het aantal reizen minderen. Volgende richtlijnen gelden (zie ook Codex):

  • Beperk het aantal reizen door online meetings en conferenties. De UGent beschikt over de nodige tools en gespecialiseerde ruimtes.
  • Er wordt standaard niet met het vliegtuig gereisd als de reis per trein minder dan 8 uur in beslag neemt. Dit zijn de steden die hieronder vallen (niet limitatief). 
  • Vliegtuigreizen gebeuren standaard in economyclass. Businessclass kan uitzonderlijk mits er gegronde redenen zijn. Hiervoor is toestemming nodig van de budgethouder. Wanneer gevlogen wordt in businessclass, wordt de CO2-conversiefactor aangepast, wat de CO2-bijdrage zal verhogen met een factor 3. 
  • Treinreizen van 2 u of minder gebeuren standaard in 2de klasse. Voor langere treinreizen mag een ticket 1ste klasse worden geboekt. Voor een nachttrein mag een afzonderlijk compartiment geboekt worden. 
  • Internationale trein-, bus- en bootreizen worden voor 50% gesubsidieerd. Dien hiervoor dit aanvraagformuier in.
  • Voor elke UGent-vliegreis wordt een bijdrage van 50 EUR/ton CO2 aangerekend. Met deze bijdrage worden herbebossings- en bosherstelprojecten gefinancierd,  treinreizen gesubsidieerd en een provisie 'living labs' gespijsd.

Vliegen is voor vogels

Vind je dat meer nodig is?

Dan heb je groot gelijk. Hoe vinden we een evenwicht tussen de noodzaak van een academische instelling om internationaal actief te zijn en de noodzaak om, opnieuw volgens de academische wereld, rekening te houden met de hoogdringendheid van de klimaatproblematiek?  Weeg mee op het debat!

Nuttige links

Contact

Meer info: