Opgepast!Vanaf maandag 11/01 is onze bibliotheekbalie open tijdens aangepaste openingsuren:
Ma 08:30 - 17:00 Di 08:30 - 17:00 Wo 08:30 - 17:00 Do 08:30 - 17:00 Vr 08:30 - 12:00
De balie is enkel open voor bruikleen (afhalen en terugbrengen). Werken laten klaarleggen voor ontlening, reserveren en aanvragen via IBL of als scan kan via lib.ugent.be.
Er mag maximaal 1 persoon tegelijkertijd de bibliotheek betreden en zich aan de balie melden. De rest van het gelijkvloers is niet toegankelijk voor bibliotheekgebruikers.
De stille studieruimte op de eerste verdieping blijft beschikbaar als bloklocatie. Deze kan enkel via de toegangsdeur op de eerste verdieping betreden worden, ná reservatie via de applicatiehttps://studieplekken.ugent.be. Er is plaats voor 21 studenten. Reserveren kan per halve dag en gebeurt wekelijks, telkens op donderdag vanaf 19u. Ontsmettingsmiddel, doekjes en mondmaskertjes (in reserve) zijn voorzien.
We wensen jullie allen een gezond en liefdevol 2021, vol geluk en goede moed, en met mooie resultaten!🍀
Yes we scan!
Net dat ene hoofdstuk of artikel dringend nodig? Geen probleem!
Check eerst even of het online staat (bv. via Google Scholar), zo niet scannen we het graag voor je in. Je kan elk artikel en hoofdstuk; elke inhoudsopgave, index, glossary, bibliografie, referentielijst, e.d. uit onze print collectie online aanvragen via lib.ugent.be.
Zoek de titel van het tijdschrift of boek op en klik op 'Vraag scan van artikel' of 'Vraag scan van hoofdstuk'. Je kan in het elektronische aanvraagformulier verduidelijken wat je precies nodig hebt. We bezorgen je vervolgens met plezier de PDF.
Onderzoek in tijden van corona
Het is in deze bizarre tijd niet steeds evident om je onderzoek verder te zetten.
Wellicht zit je met vragen omtrent deadlines, fondsen, doctoraatsverdedigingen, kwalitatief onderzoek, zelfzorg, enz. De (Engelstalige) pagina Resources for researchers during the corona pandemic brengt hieromtrent een aantal interessante tips en bronnen samen.
Het is uiterst belangrijk om de verspreiding van het Coronavirus te vertragen omdat onze gezondheidszorg (de capaciteit van ziekenhuizen bijvoorbeeld) een plotse piek wellicht niet aankan. De verspreiding vertragen - en die piek vermijden - kunnen we door samenkomen van groepen mensen zoveel mogelijk te vermijden en contacten tussen potentieel besmette en gezonde personen te beperken.
Daarom zien we ons genoodzaakt om onze bibliotheekdienstverlening te beperken. Achter de schermen werken we naarstig verder. Mail dus gerust al je vragen naar ppw_bib@ugent.be. Tegenwoordig scannen we trouwens dat het een lieve lust is. Je kan nu namelijk behalve artikels ook hoofdstukken aanvragen via lib.ugent.be.
Printen en kopiëren is voor studenten enkel mogelijk met een UGent-kaart op de publieke multifunctionals. Je vindt ze in de inkomhal op het gelijkvloers en in de oefenruimte op de eerste verdieping.
Kosteloos scannen is nog steeds beschikbaar voor iedereen in onze bibliotheek.
Printen via Athena is niet enkel via de publieke UGent-pc's mogelijk, maar ook via een persoonlijke laptop of pc. Je kan dus ook vanuit de les of van thuis uit printopdrachten geven.
De werkwijze is als volgt: Open je document via een toepassing in Athena (bv. Minerva, je voorkeurbrowser of File Explorer) en selecteer de 'Ricoh on pcounter' printer. Ga daarna op dezelfde kalenderdag naar de publieke multifunctional van je keuze en druk af zoals gewoonlijk.
Via de virtuele printer 'PDFCreator' kan je bestanden als PDF opslaan.
Geld op je account zetten om te printen en kopiëren kan via https://epurse.ugent.be. Je kan Epurse overigens ook gebruiken om te betalen in de studentenrestaurants en cafetaria's. Meer info over het gebruik van Epurse vind je op https://helpdesk.ugent.be/epurse.