Facultaire en institutionele ombudsdiensten

Heb je als (doctoraat)student een geschil met een lesgever, een vraag, melding of klacht over het onderwijs- en examengebeuren en kan je hiervoor niet bij de docent of studentenvertegenwoordiger terecht? Klop dan bij de facultaire of institutionele ombudspersoon aan voor een gesprek of verdere bemiddeling.

Als student kies je zelf wie je contacteert: de facultaire ombudspersonen staan meestal dichter bij de opleiding/faculteit en kunnen daardoor vaak gerichter je vraag beantwoorden, de institutionele ombudsdienst heeft dan weer een overzicht over de volledige instelling.

Anonieme klachten worden niet aanvaard, je identiteit moet minstens bij de ombudspersoon bekend zijn. De ombudspersoon heeft discretieplicht en klachten worden vertrouwelijk behandeld.

Facultaire ombudsdiensten

Hieronder vind je de verschillende facultaire ombudsdiensten:

Institutionele ombudspersoon

De institutionele ombudspersoon is de algemene klachtenbehandelaar voor zaken die met het onderwijs- en examengebeuren te maken hebben.

Nathalie Depoorter is institutionele ombudspersoon. Zij wordt bijgestaan door Steven Bosmans, stafmedewerker ombudsdienst en interne beroepen.

Contacteer de institutionele ombudsdienst (institutioneel ombudspersoon Nathalie Depoorter of stafmedewerker Steven Bosmans) via het e-mailadres ombuds@ugent.be, telefonisch (09 331 00 63) of Teams.

Onderwijs- en examenreglement

Zie Onderwijs- en examenreglement artikels 79, 80 en 81.

Deze bepalingen zijn conform het Decreet betreffende de rechtspositieregeling van de student